خوشنویسی

خوشنویسی بهناز 09133518360

پیرامون خوشنویسی: خط و زبان دو مقوله بنیادی در پیدایش فرهنگ و تمدن هر ملتی به شمار رفته

و نقش ارزشمندو فراگیر خود را در توسعه فرهنگ اقصی نقاط عالم ایفا نموده است ،

در این سرزمین میان ملت پهناور ایران و هماورد کردن این دستاورد عظیم و معنوی ‌ماندگار

سهم عمده ای داشته اند و نمودار زرینی از این مجد و عظمت را در موزه ها و کتابخانه های

معتبر جهانی به یادگار گذاشته اند ،صحنه هایی گویا از اندیشه انسان‌های فرهیخته در

گهواره تمدن جاودانه خلاقیت های بشری برجای نهاده اند.اساسا هنر به عنوان جریانی

زنده و پویا و بدون حد و مرزهای جغرافیایی در متن زندگی همه مردم عالم جریان داشته و دارد.

هنر گفتگوی رمز گونه و تصویر عمیقی از شرح دردها و حسرت‌ها و یا شادیهایی در رویکردهای

مختلف است که با زبان و شیوه های گوناگون بیان گردید و با برخورداری از شکوفایی ذوق و

قریحه الهی از قوه به فعل درآمده است.هنر خوشنویسی از بدو پیدایش تا کنون بار مسوولیتی خطیر

و نقش فراگیر و گسترده ای راه فراز و فرود های بسیار در تحکیم مواریث فرهنگی اجتماعی او بی این سرزمین

در سده های مختلف به دوش کشیده است و با تاثیر پذیری از عوامل گوناگون  و هم سویی

با پیشرفت های اجتماعی و درک ضرورت زمان روایتگر راستی بوده است از تجسم

عالم معنی”مینوی اندیشه”هنر مندان میراث دار تلاشی بوده اند که با باطنی پاک و رنج و

ریاضت فراوان به تحولات و ابداعات این هنر پرداخته و با احساس عمیق و جذبه هایی درونی

آن را غنیمت بخشیده اند و با ابزار خلاقیت رابطه فرم و محتوای این هنر الهی را به کمال نزدیک ساخته اند

.چراکه فرم و مضمون رابطه جسم و جان هیچگاه از هم جدایی نداشته اند.

آموزش آنلاین خوشنویسی 09133518360:شامل نستعلیق و شکسته,با قلم درشت یا خودکار به تمام سنین

از طریق واتس آپ از هر کجای ایران

 تاريخچه پيدايش كاغذ

تاريخچه پيدايش كاغذ
يكي از مهمترين موادي كه باعث شده انسان در مرحله علم و تمدن پيشرفت چشمگيري داشته باشه كاغذ است.
صنعت كاغذ سازي هم از قرن هفتم هجري به بعد در ايران رواج پيدا كرد.
قبل از اينكه انسان به ساخت كاغذ شروع كند،اول با كندن غارها علاقه خودرا به نوشتن و تصوير كشيدن را نشان مي داده است.
وقتي كه زبان بعد از دوره غار نشيني پديد آمد نخستين كاغذي كه انسان روي آنها مي نوشت قالب هاي خشتي بوده و جالب اينكه دستورهاي شاهان قديم روي قالبهاي خشتي نوشته مي شده است.

قبل از ساختن كاغذ مردمان باستان براي اينكه نوشته هاشون ماندگار بماند ،روي سنگ و چوب و لوح هاي گلي كنده كاري مي كردند.
سومري ها نوشته هاشون رو روي لوح گلي مي نوشتن بعد بابلي ها اين مدل نوشتن رو از سومري ها ياد گرفتند و علاوه بر آن كتابخانه هايي از لوح گلي هم ساخته بودند.
نحوه نوشتن اينطوري بوده كه اول گل را به صورت ورقه اي كلفت پهن مي كردند وبعد با خط ميخي نوشته هاشون را كنده كاري ميكردند و يا براي خشك شدن توي آفتاب ميگذاشتند يا توي كوره هاي سفال پزي ميذاشتند تا پخت بشه و بعد از پخت شدن و اماده شدن از كوره بيرون مي اوردند وبدين ترتيب نوشته ها قابليت خواندن داشت.
علاوه بر كاغذ ويا لوح هاي گلي از پيشت حيوانات و يا برگ و يا برگ و پوست درختان هم براي نوشتن استفاده مي كردند.

پوست گاو
پوست گاو

مثلا ايراني ها روي پوست گاو،گاوميشو گوسفند و يا مثلا روي ها روي پوست خر وحشي مي نوشتند.

پوست گوسفند
پوست گوسفند

و همواره براي نوشتن روي پوست ابتدا پوست رو دباغي مكردند.
(دباغي يني چه؟يني اول براي اينكه پوست به حالت اوليه خودش برگردد به مدن ٣الي٦روز توي آب ميذاشتند تا نمك ان كاملا خارج بشود و خشكي ان هم از بين بره بعد وقتي كه شستو تمام مي شود پوست را توي محلول آرد جو يا اهك ميگذارند تا پوست تخمير بشه و مو از پوست راحت كنده بشه و بعدش وقتي مو را از پوست جدا كردند پوست را با دو ميخ يا گيره آويزان ميكنند و با داس روي پوست مي زنند تا مواد زائد و چربي پوست جدا بشه)مختصر توضيحي بابت دباغي .
و در ادامه بعد دباغي انقدر پوست رو صيقل مي دادند كه زيبايي نوشته ها دو چندان مي شده است.

تاريخچه پيدايش كاغذ در مقاله ی بعد پی خواهم داد,جهت مشاوره در زمینه ی تدریس خوشنویسی میتوانید با این شماره 09133518360 با من در ارتباط باشید

خوشنویسی

خوشنویسی

در مقاله های پیشین هفت خط اصلی را از قالب های خوشنویسی,توضیح دادم

و تمام خصوصیات و ویژگی ها و تمام جزییات آن را شرح دادم اما در

این بین خط‌های متنوع دیگری هم هست که به من به آن اشاره میکنم.

خط توقیع:

توقیع
توقیع

از مشتقات خط ثلث است در اوایل قرن سوم‌هجری توسط یوسف سگزی

وضع گردیدکه این خط در زمان خلفای عباسی به عنوان خطی درباری

برای نوشتن القاب و عناوین ایشان و هنگام امضا استفاده می شده است

و عنوان توقیع بدان جهت به آن گفته می شود که در زمان قدیم

فرمانها و نام ها و توضیحات خلفا و وزرا و برخی نوشته های دیوانی

به خط توقیع کتابت می شد.خط توقیع ریز تر از خط ثلث و ترکیبات آن

فشرده تر و اتصالاتش بیشتر است.

خط رقاع:

خطی از انواع خطوط خوشنویسی است که بر حسب تند نویسی و مختصر نوشتن

در مکاتبات به کار می رفته است که از خط توقیع به‌وجود آمده است.

رقاع
رقاع

این خط در پایان سرلوحه ها و پایان قرآن ها و کتابها برای ذکر تاریخ و نام بزرگان و کاتب

به کار می رفته است.

خط اجازه :

خط اجازه را خوشنویسان دولت عنوانی با تصرفاتی که در خط توقیع به عمل آوردند

متداول ساختند.

خط اجازه
خط اجازه

خط اجازه برای نوشتن گواهینامه یا اجازه خط توسط استاد یا استادان در پایان قطعات خوشنویسی در دولت عثمانی و کشورهای عربی مورد استفاده قرار می گرفته است.

خط دیوانی :منشیان دولت عثمانی در ترکیه از خط تعلیق خطی را ابداع کردند

که چون مخصوص امور دیوانی و مکاتبات رسمی بود آن را خط دیوانی نامیدند.
خط دیوانی توسط ابراهیم منف در قرن نهم هجری ابداع شده است که

خود به دو دسته تقسیم می شود.

خط دیوانی ساده :

دیوانی ساده
دیوانی ساده

که معمولا بدون حرکات و تزیینات نوشته می شود.

خط دیوانی جلی :

در اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری قمری از خط دیوانی طیف تزیینی

دیگری به نام دیوانی جلی به وجود آمد.

خط دیوانی جلی
خط دیوانی جلی

تزیینات دیوانی جلی از خط چینی اقتباس گردید و اختراع آن توسط

شهلا احمد پاشا از رجال دولت عثمانی صورت گرفت.
خصوصیات اصلی دیوانی جلی ،آرایش و تزیین فراوان به وسیله عناصر تزیینی

گوناگونی بود که لزوما هیچ ارزش نوشتاری نداشت، و تمام مجموعه ها

به صورت ساختار مکعبی شکل و مستطیل های مستقیم و‌مایل و‌دیگر

اشکال هندسی ونیز تزییناتی با نقطه های ریز به نحوی که خط و شکل و نقطه جایگاه نوشته را از طول و عرض پر کند ،ظاهر میشود.

خط دیوانی جلی ذورقی :

که نوعی از دیوانی جلی را که خوشنویسان آن را با الهام‌ از شکل کشتی و قایق می نویسند .

خط دیوانی جلی زورقی
خط دیوانی جلی زورقی

و این نوع خط در ترکیه و کشورهای عربی رایج می باشد.

خط رقعه:

ابتدا می خواهم به معنی لغوی خط رقعه بپردازم.
رقعه در لغت به معنی نوشته و نامه هست که بعد از خط دیوانی به وجود آمده است ،هرخطی دارای قواعد و اصولی هست ک پدید اورنده ای اصول این نوع خط ممتاز بک در قرن سیزدهم هجری است.

رقعه
رقعه

و خط رقعه واضح تر و به مراتب بهتر از خط دیوانی است چونکه قواعد آن راحت تراست

و وقتی در قدیم میخواستمو مطلب یا نوشته ای را فورا بنویسند با خط رقعه مینوشتند

و همچنین که در سراسر کشورهای عربی هم بیشتر رایج بوده است.

خط طغرا:

نوشته ای با خط های پیچیده و تو در تو و موازی و همچنان قوس دار که

بیشتر بر سر فرمان های پادشاهان نوشته میشده  است.

طغری
طغری

اینکه خط طغرا در ایران از زمان سلجوقیان رواج پیدا کرده و توسط

مصطفی راقم در قرن سیزدهم مهندسی شده است.

خط مثنی :

که خود دارای معانی مختلفی است ازجمله خط دوتایی، خط آینه ای،

خط جفتی ‌خط متعاکس .

مثنی
مثنی

برای شفافیت بیشتر همانطور ک در تصویر زیر میبینید نوشته ای که

عینا در روبروش منعکس شده ،مثلا ما یه نوشته ای را می نویسیم و

روبروی آینه میگذاریم نوشته ای ک در دست من و تصویرش در آینه رو خط مثنی

یا همان خط آینه ای گویند.و خط هایی از قبیل ثلث ،نسخ،نستعلیق و کوفی را

می توان اینگونه نوشت و مخترع این خط کسی نیست جز مجنون رفیقی هروی.

خط مصور(خط و نقش):

همانطور که از اسم این نوع خط پیداست حروف ‌کلمات در قالب شکل و شمایل انسان ،جانداران،گیاهان و یا حتی اشیا به صورت خوشنویسی در قالب قطعه پدیدار می شود.

خط و نقش (مصور)
خط و نقش (مصور)

و مبدع این خط هم مجنون رفیقی هروی است.

نقاشیخط :

که نوعی خط هست که خوشنویس با به کار گرفتن رنگ در خط ب نوشتن می پردازد

که بیشتر روی بوم نقاشی و یا رنگ روغن انجام میشود ولی بعضی از خوشنویسان

با رنگ گواش یا آکرایک آثاری هنری ارایءه می دهند.

نقاشیخط
نقاشیخط

معروفترین اساتید می‌توان شاه محمود نیشابوری ،رضا مافی،جلیل رسولی،محمد احصایی و غیره نام برد.

مرغ بسمله:

در این نوع خط خوشنویس کلمه (بسم اله الرحمن الرحیم )را در داخل طرح های مختلف پرندگان می نویسد که به قلم طاووسی یا خط طاووسی معروف است .

مرغ بسمله
مرغ بسمله

جا دارد ک مثل هم خط‌های دیگر ک عنوان شد و اساتید مجرب و معروفشان ذکر شد ،اسامی استادان برجسته این نوع خط هم نام ببرم،ملک محمد قزوینی،محمد حسن خوانساری،رضا مافی،مصطفی راقم، و غیره.

خط گلزار:

در این نوع خط تا آنجایی که فضای داخلی کلمه جا دارد و از قالب استانداردش خارج نمی‌شود را با نقش و نگارهای تزیینی ،چهره ها ،خطوط کوچک و‌نقوش اسلیمی پر میکنند. این نوع نگارش بیشتر در خط نستعلیق انجام میشود و این نوع خط تقریبا به نقاشیخط نزدیک است ودر واقع پایه آن به شمار می رود.

گلزار
گلزار

اساتید برجسته :حسن زرین قلم،بنیاد تبریزی،کاظم نصف زبان

خط معلی:

خطی است که از امام علی الهام گرفته شده و اینطوری می شود گفت آخرین گونه از خطوط ابداعی به شما می‌رود.خط معلی بیشتر برای نوشتن آیات قرآن ،روایات ،احادیث و اسامی ائمه نوشته میشودهمچنان طراحی های دینی هم با خط معلی نوشته میشود.
از ویژگی های بارز خط معلی قامت کشیده الف هست که سیرقوت آن محسوب میشود.وهمینطور از شش دانگ قلم برای نوشتن استفاده میشود ،ینی کل قلم روی کاغذ گذاشته میشود و به خاطر پرتاب های کلمات با سبک های مدرن هم همراهی دارد و همانطور که شیب قلم در خط معلی بیشتر از سایر خطوط است و دارای فراز و فرود های متنوعی هست و به نظر من همین باعث زیبایی و متفاوت بودنش با دیگر خط ها میشود.

معلی
معلی

همچنین ترکیب های خاص و متنوعی می‌توان زد و به نوعی کاتب یا همان خوشنویس می تواند با توجه به خلاقیت خود تغییری در حروف (ل) (ی) (ع) بدهد و به نوعی این طور می شود بیان کرد که خط معلی هم زیبایی های خط ثلث را دارد و هم نستعلیق ،یعنی وقتی بیننده خط معلی را نظاره می کند حالت های خط ثلث و نستعلیق در خط معلی برایش جلوه گر می شود.و مبدع این خط حمید عجمی است.

خوشنویسی بهناز 09133518360 جهت آموزش و تدریس خط یا مشاوره در این امر به صورت حضوری و یا آنلاین در خدمت شماست

خط نسخ

در ابتدا خط نسخ همپایه خط کوفی بود ولی به صورت ناقص که خود به

خط نسخه قدیم یا نسخ حجازی معروف است.
وقتی که خط کوفی رونق یافت و به شکوفایی رسید این نوع خط برای

به تحریر در آوردن نامه ها و مکاتبه های فوری معمول به کار می‌رفت.
شاید برای شما هنردوستان ‌هنرمندان این سوال پیش بیاید که چرا

به این سبک نوشته خط نوشته   نسخ می گویند؟

به دلیل تابع بودن این سبک نوشتاری  به  ثلث به این جهت

نسخ نام گرفته شده است و همچنان کتابت قرآن هم منحصر به نسخ شد.

خط نسخ
خط نسخ


از زمان ابن مقله به بعد یعنی از اواخر قرن سوم و ابتدای قرن چهارم ،

ابن مقله مقیاس ها و قواعدی وضع کرد که دوره ابتدایی قبلی خود را

طی کرده و به پیشرفت و زیبایی رسیده و همچنانکه برای کتابت کلام اله مجید

و ادعیه و کتاب های مذهبی از  نسخ استفاده می شود.
ویژگی های ظاهری  نسخ
رعایت نسبت یعنی یکسانی و تعادل اندازه حروف متشابه و هم شکل.
نسخ خطی است که کامل ،معتدل،منظم ‌و واضح است.
در اواخر عهد صفویان میرزا احمد نیریزی بزرگ‌ترین نسخ نویس ایران در این سبک نوشتاری شیوه ای پدید آورد که به نسخ نیریزی یا نسخ ایرانی شهرت یافته که تا به امروز در ایران مورد قبول است.
استادان برجسته این سبک :
ابن مقله بیضاوی شیرازی ،حسن بن مقله (برادر ابن مقله)، ابن بواب، یاقوت مستعصمی که  نسخ را به کمال رسانید.
میرزا احمد نیریزی بزرگ‌ترین نسخ نویس قرن دوازدهم هجری قمری ۳۰جلد که ۱۵۰ جلد کتاب قرآنی بوده که ۹۹جلد از آن دیده شده و ۷۷صحیفه و ادعیه کتابت کرده است.

>>> خوشنویسی بهناز کماکان به شکل غیرحضوری  آنلاین نیز هنر جو میپذیرد <<<

خط نسخ در این مقاله معرفی شد,در نوشته های بعد دیگر خطوط ایرانی را شرح خواهیم داد,خوشنویسی بهناز 09133518360 در کنار شما  خواهد بود

خط ثلث

خط ثلث یکی دیگر از خطوط ششگانه ای هست که در این مقاله میخواهم
براتون توضیح بدهم،
این نوع خط  یکی از روش های خیلی مهم در خوشنویسی اسلامی و
یکی از خطوط ششگانه هست و مبدع آن ابو علی بن مقله بیضاوی شیرازی
که در قرن سوم می زیسته است میدانند.
این خط با ساختاری موقر بیشتر در تزیین کتاب ها و کتیبه ها به
کار می رفته است و همچنان اگه کاشی کاری های مساجد را نظاره گر باشید
میبینید که تمام خطوط روی کاشی ها و کتیبه با خط ثلث نوشته شده است.
و همچنین در ایران برای نوشتن عنوان سوره های قرآن کریم ،پشت جلد نویسی ،سرلوحه ها به کار رفته است و بر خلاف خط نسخ کلمات و حروف درشت تر اجرا می‌شوند.
برخی به این معتقدند که این نوع خط  از خط کوفی بر گرفته شده و اگر خط کوفی رو دیده باشید این دو خط شبیه به هم هستن.

خط ثلث
خط ثلث

نحوه نوشتن کلمات در خط ثلث
دارای الف های کشیده و دایره های باز و نسبتا کم عمق و همچنین در خط ثلث گاهی کلمات مجزا از یکدیگر و گاهی تو در تو و سوار بر یکدیگر نوشته می شوند که در برخی مواقع خواندن آن برای عموم مشکل هست.
در این نوع خط  حروف و کلمات درشت و در عین حال جمع و جورتر است و به طور کلی دارای حرکات منحنی شکل هست.
حال براساس گفته ها شاید این سوال در ذهنتان ایجاد بشه ک چرا بهش میگویند خط ثلث؟
براساس تحقیقاتی ک من انجام دادم می‌توان این طور گفت ک (ثلث به معنی یک سوم‌هست)
یک دلیل این است ب خاطر داشتن یک سوم خط مستقیم و دو سوم خط منحنی.
دلیل دوم :اندازه سرقلم ثلث یک سوم قلم طومار است.

خط ثلث را در این مقاله معرفی نمودم و در مقالات بعدی سایر انواع خطوط را بیان خواهم داشت از طریق واتس اپ 09133518360 با من در ارتباط باشید

 انواع قالب های خوشنویسی

انواع قالب های خوشنویسی
دراین‌ مقاله قبل از اینکه درباره قالب های خوشنویسی بپردازیم درباره خط کرسی توضیحات لازم رو می گویم.
خط کرسی یا زمینه چیست؟
وقتی ما می خواهیم‌ متن یا سطری یا کلا نوشته ای رو بنویسیم‌ باید روی خط نوشته بشود، تا کلمه ها در جای خود قرار گیرند،وقتی خط کرسی یا خط زمینه باشد کلمه ها سر جای خود می نشیند.

برای اینکه بهتر متوجه بشد یک مثالی میزنم.
مثلا برای نوشتن حرف (الف) انتهای آن باید روی خط کرسی گذاشته شود ‌اگر خط کرسی نباشد نمی توان انتهای حرف رو به اندازه مشخص نمود.
یا در حرف (ن) ک باید یک نقطه بیاید زیر خط کرسی .
در کل خط زمینه راهنمای نوشتن خطاط است .
انواع قالب های خوشنویسی که در نستعلیق و شکسته نستعلیق یکسان هست.
قالب سطر :

به مجموعه چینش کلمات و جملات به روی خط کرسی سطر می گویند.
سطر نویسی می تواند یک جمله کامل باشد یا از چند جمله تشکیل شودو گاهی حتی ممکن است فقط یه مصرع باشد.

سطر نویسی
سطر نویسی

در سطر نویسی اصول ‌قواعدی هست که باید رعایت شود، شامل فاصله حروف و کلمات، جایگاه کشیده در سطر(ممکن است سفرمان کوتاه باشد و فقط یک کشیده بیاوریم و در بعضی مواقع به دلیل طولانی بودن سطر ما چند کشیده داریم ک بر اساس ترکیبمان باید درست سر جای خودش قرار گیرد).سوار کردن حروف ‌کلمات سطر و‌در اخر اتمام سطر ک انتهای نوشته ها میل صعود به بالا دارد.

سطر نویسی طولانی
سطر نویسی طولانی

قالب بعدی دو سطر نویسی هست :

که همانطور ‌که از اسمش پیداست دو سطر زیر هم نوشته می شود و در هر سطر باید فاصله رعایت شود و اندازه ابتدا و انتهای سطرها باید یکسان باشد و همچنان فاصله ما بین دو سطر حدود ۱۲الی ۱۵نقطه باشد.

دو سطر نویسی
دو سطر نویسی

انواع قالب های خوشنویسی از سری مقالات معرفی این هنر هست جهت اطلاعات در مورد نحوه ی برگزاری کلاسهای آنلاین و حضوری با ما 09133518360 در ارتباط باشید

آموزش آنلاین خطاطی

آموزش آنلاین خطاطی
کلاسهای شکسته نستعلیق هفته ای در روزهای شنبه،سه شنبه ها ساعت ۶ الی ۹شب برگزار میشود.
کلاسهای آنلاین به این صورت هست که برای هنرجویان مبتدی ابتدا سرمشق از طریق ویدیو ارسال میشود تا هنرجو بتواند گردش دست مدرس رو ببیند و راحت تر بتواند کلمات آموزش داده شده را اجرا کند.

آموزش آنلاین خطاطی
آموزش آنلاین خطاطی 09133518360

هر ترم ۱۰جلسه هست.
در ترم اول به هنرجو کل حروف (مفردات) را آموزش میدهم و در ترم دوم اتصالات به حروف آموزش داده میشود.
در ترم های بعد به یادگیری چلیپا پرداخته میشود ک یکی از انواع قالب های شکسته نستعلیق است.
انواع قالب های شکسته نستعلیق عبارتند از
سطر نویسی
دوسطری نویسی
کتابت
سیاه مشق
کتیبه
قطعه نویسی
هر یک از این قالب ها دارای شرایط و اصول خاصی هستند که هنرمند باید آنها را رعایت کند.

شکسته نستعلیق دو دوره دارد.
دوره اول: عالی
دوره دوم :ممتاز
و هنرجویان علاوه بر چلیپا کتابت هم آموزش می بیند.

خب در اینجا ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که کتابت چیست؟
همانطور که در چند سطر قبل اشاره کردم یکی از انواع قالب های خوشنویسی است.
تعریف کتابت :
کتابت در لغت به معنی نوشتن و به تحریر در آوردن کلمه گویند.ولی در خوشنویسی به اصطلاح قالبی برای نوشتن کتاب به کار می رود.قبل از اینکه صنعت چاپ به وجود بیاد و گسترش یابد همه کتاب‌ها با دست نوشته میشد.
به نوشته های ریز و متن های کتابت قرآنی و احادیث) ک بزرگ‌تر از قلم کتابت که بین قلم مشقی و قلم کتابت است گویند همانطور که قلم ریز هست دوات هم باید متناسب با قلم کوچک باشد.قلم نی کتابت محکمتر و باریک‌تر از قلم نی مشقی هست.
در کتابت نویسی باید بین تمام سطرها هماهنگی باشد تا زیبایی نوشته به چشم بیاید.

آموزش آنلاین خطاطی  09133518360 روشی راحت جهت آموختن این هنر بدون هیچ مرز و محدودیت,جهت هر گونه پرسش و هماهنگی با ما در ارتباط باشید

آموزش خوشنویسی

آموزش خوشنویسی من
در ابتدا باید به شما علاقه مندان و هنرجویان عزیز بگویم‌که درست است که تو هرکار یا هر رشته ای از هنر اعم از خطاطی،نقاشی ،موسیقی و غیره علاقه اهمیت داره ولی به نظر من و براساس پشتکار خودم‌طی این چند سال علاوه بر علاقه،پشتکار ‌و‌ممارست در تمرین خیلی خیلی مهم است،زیرا اگر فقط به صرف علاقه وارد هر زمینه کاری یا هر شاخه ای از هنر شوید بدون تمرین و تلاش امکانش کم‌ هست که به درجات عالی برسید ولی اگر علاقه به همراه پشتکار باشد من به شما قول می دهم که به درجات عالی خواهید رسید، زیرا تلاش و پشتکار مستلزم رسیدن ما به هدفمان است.این نکته هم را بدانید که زمان هم در هنر دخیل است.زمان باعث میشود هم تجربه کسب کنیم و در حرفمون حرفه ای بشیم.

آموزش خوشنویسی
آموزش خوشنویسی 09133518360

آموزش خوشنویسی من
من‌در وهله اول به هنر جویانم‌می گویم درخوشنویسی تمرکز اهمیت خاص خودشو داره و اگر ما به طور متوسط روزی یک ساعت با تمرکز و هدفمند تمرین داشته باشیم نتیجه بهتر و رضایت بخش از تمرین خود داریم.
در کلاسهای من آرامش خیلی حس میشود، من همیشه یه موزیک سنتی و عود در کلاس میگذارم که هنرجوهایم احساس معنوی داشته باشند تا علاوه بر یادگیری احساس عالی هم داشته باشند.

شاید این سوال در ذهنتان پیش بیاید که چرا من در یادگیری بر احساس و تمرکز تاکید میکنم.
هنرجویان عزیزم همچنان که می‌ ‌دانید حال خوش یا ناراحتیمون‌از احساسمون سرچشمه میگیر.هنر
رابطه مستقیم با احساس دارد یعنی چه؟
یعنی وقتی ما احساس بی حوصله‌ی داشته باشیم نمیتوانیم تمرین خوبی داشته باشیم و برعکس اگر احساس خوش و حال خوب داشته باشیم روی نوشتن ما تاثیر بسزایی دارد و در ضمن اینکه این احساس خوش ما به بیننده هم منتقل میشود.
وهنرمند با احساسش زندگی میکند.
نکته بعدی تمرکز هست.
همانطور که قبلا اشاره کردم تمرکز هم در نوشتن مهم است هم یادگیری بهتر و موثر تر است.

جهت هرگونه سوال راجع به آموزش خوشنویسی 09133518360 یا هماهنگی جهت شرکت در کلاس های آنلاین یا حضوری با من در ارتباط باشید

قلمتراش و خطاطی

قلمتراش و خطاطی
از ابن مقله شیرازی رحمت اله علیه نقل شده است که زمانی ما می توانیم

خط را به خوبی بنویسیم که قلم به خوبی تراشیده شده باشد و همچنان

نوشتن آن هم آسان می شود.
بعضی دیگر گفته اند که یاد دادن تراش قلم مهم‌ترین از آموزش خط است .
وسایل مورد نیاز برای تراشیدن قلم:
قلم تراش
قط زن
قلم تراش چیست؟ چاقویی است که فقط مخصوص تراش قلم نی به کارمی رود

و معمولا شامل دو تیغه است و یک تیغه است.
جنس تیغه ها خشک و شکننده است و هنگام استفاده از آن باید مراقب باشیم

که به دستمان آسیب نرسد.قلمتراش سایزهای مختلفی دارد که هم مناسب مشقی است و یه سری از قلم تراش ها هستند ک مناسب قلم های درشت هستند.
قط زن چیست؟
قطعه چوب سخت و محکم است که به طول تقریبا ۱۰سامتی متر و عرض تقریبا ۳ساعتی متر است که هنگامی که می خواهیم نوک قلم نی رو قطع بزنیم از آن استفاده میکنیم.یک‌طرف قط زن که سطح صاف دارد باید روی زمین قرار بگیرد و روی طرف

دیگر آن که کمی قوس دارد برای قطع قلم استفاده میشود.

قلمتراش و خطاطی
قلمتراش و خطاطی 09133518360

از دیگر نکاتی ک در مورد قلمتراش قابل توضیح است این است که برای

تراشیدن قلم باید چاقو تیز باشد ک تراش قلم راحت تر بشود و تقریبا

چند ماه یکبار باید قلمتراش را تیز کند چون اگر قلمتراش کند باشد ،قلم ضایع خواهد شد.

و در اینجا جا داره به علاقه مندان خطاطی و هنرجویان بگویم ک برای نوشتن‌

خط مخصوصا خط شکسته نستعلیق نوک قلم باید تازه قطع خورده باشد و یا به عبارتی تیز باشد مخصوصا برای کلمات قلم اندازی مثل (ی) و (ب)

و به یاد داشته باشید ک برای تراش قلم باید هم وقت کافی گذاشت

و هم دقت بسیار بالا .

از  قلمتراش و خطاطی 09133518360 یا در باب آموزش خط هر گونه پرسشی داشتید میتوانید در واتس اپ با ما در ارتباط باشید

پاک کردن جوهر مرکب در خطاطی

پاک کردن جوهر مرکب در خطاطی

هنرمندان و هنر جویان عزیز در اینجا جا دارد ک در مورد نحوه پاک کردن جوهر مرکب واستون توضیحاتی مفید بدهم.در هر شاخه ای از هنر چه نقاشی ،طراحی ،خطاطی
‌غیره احتمال اینکه ما کاغذمان خط خوردگی یا مرکبی شود زیاد است و ما باید بدانیم ک چه جوری این از روش پاک کردن استفاده کنیم.

در مبحث خطاطی، اصولا وقتی با مرکب روی کاغذ متن یا شعری

نوشته می شود احتمال اینکه جوهر مرکب روی کاغذ پخش شود ی

ا کاغذ لکه مرکبی بشود زیاد است.
بعضی اوقات خطاطان یا هنرجویان ممکن است هنگام مرکب برداری زیاد

نوک قلم داخل جوهر فرو برده و یا برای نوشتن کلمات کوچک

مثل(به) (که) (سر)مرکب جمع بشود و یا ممکن است دستمون

به نوشتمون بخوره و کاغذمون مقداری مرکبی بشود یا در نوشتن کلمات

ممکن است ضخامت بعضی کلمه ها زیاد تر از حد خود بشود و در نهایت

وقتی ما می خواهیم نوشته ای زیبا داشته باشیم یا متنی زیبا آماده کنیم

و اگر با این مواردی که گفته شد برخورد کردیم می توانیم از روش تیغ زدن

بر روی کاغذ استفاده کنیم ب طوریکه علی محسوس باشد .
ابتدا برای پاک کردن تیغ را به حالت شیب دار روی موارد قابل ذکر شده آهسته می کشیم و که به بافت کاغذ آسیب نرسد و‌نوشتمون رو خراب نکند
و همچنین احتیاط کنیم ک به دستمان آسیب نرسد .
و این مواردی که کفته شد برای کاغذهای گلاسه مات یا گلاسه براق

کاربرد دارد زیرا کاغذ سفید است و رنگی و یا چاپی نیست.

لازم به ذکر هست به علاقه مندان خوشنویسی و هنرجویانی که

تازه وارد این عرصه خطاطی شدند بگویم ،توضیحاتی ک در مورد پاک کردن مرکب

بر روی کاغذ داده شد ،باید این رو هم در نظر داشته باشیم حالا که نحوه ی

پاک کردن مرکب از روی کاغذ رو دانستیم نباید در نوشتن بی دقتی و یا عجله کنیم

وبه خود بگوییم ‌که خب ما بلد هستیم چطور مرکب رو پاک کنیم و اگر نوشتمون خط خوردگی داشت با تیغ رفع کنیم پس میتوانیم خیلی سریع نوشتمون رو بنویسیم ،قطعا ک هنرجویان همچنان باید برای نوشتن دقت کافی و تمرکز لازم را داشته باشند تا متن یا شعر به نحو احسن نوشته بشود و دچار مرکب جمع شدن و یا خط خوردگی نباشد و فقط باید در شرایطی خاص از روش پاک کردن استفاده کنید،چون اگر ما یا هر خطاطی قرار باشد هر کلمه ای بنویسم به اصطلاح تیغ کاری کنیم نوشتمون اون زیبایی و اون کیفیت مطلوب را ندارد و نوشته چنانکه باید حرفه ای به نظر نمرسه و چشم بیننده را نوازش نمی دهد.

و باید در نظر داشته باشیم ک منظور من از نحوه پاک کردن ب معنای پاک کن نیست که تیغ را مث پا کن روی نوشته کشید بلکه ما با تیغ یه مقدار ایرادات نوشته رو اصلاح میکنیم تا نوشته زیبایی خود را همانگونه که هست داشته باشد.

پاک کردن جوهر مرکب در خطاطی 09133518360 میتوانید هرگونه پرسش راجع به خوشنویسی یا دوره های آموزشی آن را در واتس آپ  با ما مطرح نمایید 

وسایل خوشنویسی

از وسایل خوشنویسی دیگری ‌که مورد نیاز خطاط هست دوات نام دارد.
دوات شامل لیقه و مرکب می باشد.
مرکب خوشنویسی معمولا به صورت سنتی ساخته می شود

دوات ظرف شیشه ای یا پلاستیکی می‌تواند باشد و درضمن باید متناسب باشد وهمچنین دهانه گشاد وبا عمق کم ک‌ گذاشتن قلم راحت باشد تا مرکب به اندازه بر سر قلم منتقل شود.

در ضمن از دوات کوچکتر هم برای قلم کتابت استفاده می شود.

و باید بگم که بعد از هربار تمرین و استفاده از مرکب درب آن را محکم بسته تا مرکب خشک نشود.

وسایل خوشنویسی
وسایل خوشنویسی

خب واما اینکه لیقه خوب از چه نوعی باید باشد.

لیقه از جنس نخ ابریشم طبیعی یا مصنوعی است ک داخل دوات گذاشته میشود

و باعث تنظیم مرکب بر روی قلم می شود.

خب تا اینجا از وسایل مورد نیاز خوشنویس به دوستان وهنرجویان و

علاقه مندان به خط و خطاطی مطالبی را گفتم.

اما الان می خوام در مورد نحوه دست گرفتن قلم به شما دوستان بگویم.

ابتدا باید پشت میز متناسب با قد اتان, خیلی مسلط و آرام نشسته

و بعد از آن دست خود را حالت عمود بر بدن گرفته و

این دست تکیه گاه مناسبی میشود تا بتوان قلم را راحت به گردش درآورد،

قلم را باید نه  محکم در دست گرفت و نه باید نرم وشل،

چرا که وقتی ما قلم را محکم و خشن در دستمان بگیریم

باعث میشود قلم به راحتی نتواند گردش کند و روی کاغذ بنشیند

و بعد از کمی تمرین دستمان درد می‌گیرد و خسته میشویم‌ و

همچنین نباید نرم بگیریم چون قلم از دستمان میفتد و نمیتوان

به نوشتن ادامه داد.
همانطور که قبلا اشاره کردم ذهن آماده و متمرکز و

کنترل دست از نکات کلیدی برای نوشتن به حساب می آید.

خب در بحث لیقه و مرکب باید به نکته ای اشاره کنم و این است

که تناسب لیقه و مرکب باید طوری باشه ک وقتی قلم را به

مرکب میزنی و روی کاغذ میگذاری باعث شرره شدن مرکب

بر روی کاغذ نشود و اینکه ما قبل از اینکه شروع به نوشتن کنیم

اول باید به کاغذمان نگاه کنیم که اگر کاغذ گلاسه مات باشد

باید یه مقدار مرکب رقیق باشد که قلم هنگام نوشتن کلمه

مخصوصا کشیده مرکب کم نیاورد
و اگر کاغذ گلاسه براق استفاده میکنیم مرکب باید غلیظ باشد

که قلم سر نخورد و مرکب پخش نکند.
و وقتی مرکب داخل دوات ریخته میشود بهتر است

با قلم درشت لیقه را با مرکب مخلوط کرد که مرکب به همه جای لیقه برسد .

وسایل خوشنویسی را میتوانید از هرکجای ایران 09133518360 با تماس در واتس آپ سفارش داده و از طریق پست تحویل بگیرید